הזמנה לתערוכה – "ציידי הדימויים"

דוד ריב, ענת בן שאול, רן קידר, תמי ברקאי

הסדנא לאמנות רמת אליהו, פתיחה: מחר, חמישי 29.1.09 ב-20:00  

החזרה לציור של שנות השמונים במאה העשרים ועמה תנועות כטראנס אוונגרד והאקספרסיוניזם הגרמני החדש, הקצינה את השימוש בעולם דימויים שמקורו במרחבי הזמן והתרבות. ציטוטים של אמנות מתקופות ומקומות רבים, עיסוק במיתוס ופלורליזם  סגנוני.  יצירת האמנות רצופה בקישורים, מקדימה את מה שכבר נמצא מאחורי הפינה: עידן המחשב הביתי והאינטרנט על שטף התמונות והמידע הנגיש לכל.
האמנים המשתתפים בתערוכה "ציידי דימויים" הם בני דורות שונים, כולם לוכדים את התוכן הציורי שלהם ממקורות ציבוריים זמינים. לכל אחד מהם שפה ציורית אישית וכתב יד, שיותר מכל הוא דרכם לניכוס הדימוי הלכוד. לבישולו של הניצוד.

השימוש במושג "צייד" מייצר את הסיפור האמיתי.  לכל אחד מהציידים יש את הטרף החיוני בעיניו, את התוכן שהוא מבקש למצוא, את הרגע שמשקף את הסיפור הגדול. בשונה מצלם המסתובב עם מצלמה מבלי לדעת מה יהיה הרגע שיונצח, כאן אפשר להריץ את המציאות כבמכשיר הקלטה:  >>  << מהירות איטית, מהירות גבוהה, עד לרגע הנכון שבו הצייד העסיסי ביותר נמצא על הכוונת. אז לוקחים את הניצוד הביתה לבישול.

 

דוד ריב הוותיק מביניהם, יוצר פוליטי, משנות השמונים  המוקדמות משתמש בצילומי עיתונות וטלוויזיה כחומר גלם לציוריו. ריב בוחר את הדימויים שלו באופן חופשי אבל לחלוטין לא מיקרי, הרגעים שנבחרים מתמונת המקור- מצילומי עיתונות (אלכס ליבק, מיקי קרצמן), ומצילומי וידאו של ריב עצמו, פוליטיים מאד. ריב מבשל מהם ציור, בהתלהבות ובחופש ציורי ילדותי,  כתב היד שלו נע לעיתים לוירטואוזיות ולעתים למגושמות. מידת הנאמנות לצילום משתנה מעבודה לעבודה, הצופה נשאר עם ריח אדמה, עם טריות.   

ענת בן – שאול,  מתחילת שנות התשעים  לוכדת פריימים מסרטי קולנוע, בשנים הראשונות התמקדה בפריימים מסרטים של היצ'קוק, היא השאירה רעשי לוואי כמו פס התרגום לעברית להישאר בתמונה, להעמיס משמעות. ענת מציירת במברשת אוויר, היא מתנתקת מכתב היד הטבעי שלה לטובת כתב יד מלאכותי טכני. היא יוצרת ריבויי דימויים ממקורות שונים. הציור שלה מאתגר את הצופה להתבוננות מחודשת ויצירת הקשרים משלו. במהלך השנים ענת הופכת את כל השדה התרבותי-חזותי לאזור הציד שלה, היא מעמיסה על ציור אחד את הגל של הוקסאיי יחד עם משיחת הצבע של ליכטנשטיין יחד סצנות מסרטים ומאנימציה יפנית, הציור הופך לקולאז' בעל תחביר גדוש ומפתיע בקומפוזיציות מורכבת.

רן קידר  שולח את עצמו למשימות ציד בסביבות ציבוריות, תקשורתיות ולמגרש הכדורגל. בחלק מהציורים שלו יש תחושת התבוננות מרוחקת, כאילו צילומי המקור נעשו בחשאי מאחורי השיחים. ספק אם ההתבוננות במתרחש נעשתה ברשות. הוא בוחר אירועים טקסיים ליליים, כמו אירוע של הרב איפרגן – הרנטגן. ניכר שבחירת הדימויים  התמקדה גם בראיה בחשכה. הוא משתמש בתמונות שבמקור צולמו דרך משקפת לראיית לילה ונלקחו מהאינטרנט. העין של הציד הצופה מתוך החשכה.  

תמי ברקאי מחפשת את דימוייה באירועי אסון, טראומה ותאונות. היא מקלידה במנוע חיפוש בגוגל תמונות: תאונה, שריפה, מוות, מחלה ובוחרת מתוך מאות אפשרויות את המתאימות לה. תמונת ילד שנכווה ומטופל על ידי רופאים ותינוק עם מחלת עור. תמי מחפשת דימויים גם בספרות מקצועית מאוירת וספרי פסיכולוגיה, כל מה שנדמה כהולך "על הקצה". העבודות מדברות בשפה רישומית מונו-כרומטית, גם בציורים שהם צבעוניים לכאורה. היא לא מחפשת את הדרמה שהצבע מאפשר, להיפך- נראה שהיא מנסה לעדן את האירוע החריף שממנו היא מתחילה, ומסתירה מעט את הבחירה המוקדמת שלה.

 

גיל גורן

אוצר התערוכה

 

                                 

דויד ריב                                                            ענת בן-שאול

 

                      

רן קידר                                                                 תמי ברקאי

 

 

 

 

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “הזמנה לתערוכה – "ציידי הדימויים"

  1. מוטי, אפשר לנהל שיחה על מה זה יוצר פוליטי והאם דויד ריב וכו'
    אבל נימה הפסקנית ומזלזלת לא תייצר את זה, והיא לא נעימה , בשבילי לפחות, לא כאמנית ולא כבלוגרית

  2. התכוונתי לומר שריב הוא אמן מצויין, כשהוא מחובר לכול הסצינה ולא לחלק ממנה,ריב בעשר שנים האחרונות דבק בתפיסה אחת לא רציונלית והופכת את כול מה שהוא עושה לסוג של אמנות או ציור פלקטי מגוייס לטובת צד אחד בסכסוך,וזה מוריד את עבודתו לרמה של שטחיות ולאמירה פלקטית נוסח השלטים המצויירים של שנות ה-70 בכניסה לבית הקולנוע

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s